2012. május 31., csütörtök

Ments meg Te is egy juharfát!

A múlt hétvégén tereprendezéssel foglalaltoskodtam a kertben, ami abban nyilvánult meg, hogy mindenféle kerti építmények leendő helyét tisztítottam meg, ástam (azaz csákányoztam) ki.

Lévén a majdani kemence környezete a szomszédból átnyúló juharfa alatt van, számos juharcsemete is útban volt. Picit sajnáltam őket csak úgy a komposztra vetni, én nem tudom hova átültetni őket. Ha a helyükön maradnának akkor sohasem nőnének nagyra a többi öreg fa alatt, így szegények sorsa mindenképpen sanyarúnak ígérkezett.

Gondoltam hát egyet, így első körben nem kerültek a komposztra, hanem ide a blogra — abban a reményben, hogy hátha akad a kedves Olvasók között olyan aki szeretne örökbefogadni juharfát. :) A juharokból most éppen 3 van átmentve műanyag edénykékbe. Ezek még igencsak kicsinykék, alig 30–40 cm magasak a gyökereikkel együtt. :) Van egy pár centis apróság is, ami éppen csak kilátszik a földből.

Korlátlan mennyiségben tudok ajándékozni gyertyán és tölgy ifjoncokat is, akár olyan picikét is aminek még ott van a fenekén a makk. Ezekből termetesebb példányok is vannak feleslegben. Van ugyanis ahol talajtakaróként üzemelnek, és előbb utóbb szeretnénk azt a területet is belakni. A gyertyán sövénynek sem rossz, és valami brutálisan tűri a zaklatást, mindig kihajt amíg egy picike darab is marad belőle.

Mivel nálunk majdhogynem gyomként nőnek ezek az apróságok, másoknak meg ez nem adatik meg, ne legyetek szégyenlősek: kérjétek és vigyétek! Cserébe csak annyit kérek, hogy időnként jelezzétek egy-egy bejegyzésben mi van a tőlünk származó fácskával. :)



Klikk a képekre a nagyobb változatért...

6 megjegyzés:

  1. Nagyon kedves gesztus a felajánlásod. Egyelőre nem élek vele, mert bár nem látszik még, de lassan teli vagyunk nagy fák kis csemetéivel, amiket sokszor mi sem találunk, de aztán csak előkerülnek valahogy.
    Megértem, hogy sajnálod kidobni a magoncokat. Így vagyok én is az évelőmagoncaimmal. Több tucat, ha nem száz kasvirágmagonc terpeszkedik a paradicsomágyásban és nem győzöm kerülgetni kúpvirág növendékeket a veteményes fősztrádáján. Terveztem az átültetést, de aztán újra vetik magukat...
    Jól nézem, mezei juhar magoncaid vannak? Az enyémek, amiket az arborétumból szereztem kicsit kisebbek:), bár azok is több kaszáláson estek már túl. Van belőlük öt, kettőt hátra a nagy erdőbe, hármat a kiserdőbe ültettünk. Képzeld még meg van a tölgy, amit tavaly találtam a karalábék között, a hortenziabokorból meg egy gyertyánt vagy szilt ástam és vittem hátra, még nem sikerült azonosítani, mert kicsi. Valami ötlet a megkülönböztetésre (rügy, levél), mint szil- és gyertyántulajdonos?

    VálaszTörlés
  2. Juharfám már "sajnos" van, én is úgy húztam ki valahonnan, éve óta nevelgetem, most ér (majdnem) a derekamig. Viszont ha a gyertyán jó sövénynek, annak még esetleg tudnék helyet szorítani a kerítések mentén. De azt már szerintem csak ősszel lehetne átültetni, mint szabadgyökerűt. Ha ősszel még meg lesznek, örömmel élnék az ajánlatoddal, köszönöm szépen :) A tölgy magonc is nagyon csábító, de annak már tényleg nem lenne helye. Brühühü, túl sok növényem van... :)

    VálaszTörlés
  3. Jó ötlet! Hozzád fordulok, amikor erdőt készülök telepíteni. Milyenek a nagy juharok? Vannak képeid különböző évszakból? Nagyon szeretem a mindenféle színű leveleit ősszel, mégis a sötét törzs hívja föl magára olyankor a figyelmet. Eszter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezeknek az anyjuk (gondolom a felettük levőről származnak) szép aranysárga szokott lenni ősszel. Elég termetes példány, de a szomszéd kertben nő, és csak átlóg fölénk 4-5m hosszan. Gyakorlatilag kocsányos tölgyekkel van egy részen, nagyjából egy termetűek, szóval nem kicsi. Bevallom még nem határoztam meg pontosabban, a levele valóban a Mezei juharra hasonlít, ahogy Meli is említi fentebb, de még lehet azért más fajta is, majd kicsit körbeszaglászom. Ha jól bogarásztam ennek a törzse is a tölgyhöz hasonlóan erősen barázdált kérgű. Az alakja ugye nagyon nem állapítható meg, mert a nyakán vannak tölgyek, így komoly harcban lehettek a fényért.
      Utánakutakodok és küldök levélben bővebb infót róla!

      Törlés
  4. Szia! :)
    Engem érdekelne a gyertyán, és a tölgy, de rögtön 2-2 darabban, mivel a kollegám is szeretne :) Ha lehetséges. Akartam privátban írni, de nem találtam itt email címet, lehet átsiklott a tekintetem felette.
    Olvastam fentebb, hogy ősszel lehet ültetni?
    Kérlek írj egy pár sort a jedio1234@gmail.com címemre, hogy hogy, s mikor kell ültetni.
    Köszönöm.
    Edit

    VálaszTörlés
  5. Szia! Engem is érdekelnének magoncok ha még akad belőlük. Helyileg merre vagy?
    Köszike
    Vera

    vvida1@citromail.hu

    VálaszTörlés