2011. május 8., vasárnap

Ibolya minden mennyiségben

Kertünkben és az utcánkban is jókora ibolyafoltok vannak, így "csak" le kellett hajolni és összegyűjteni őket. Több napon keresztül gyűjtöttük, és dolgoztuk fel a virágokat — vigyázva, hogy minden tövön maradjon azért jópár szál. Az alábbiakban pár ibolya alapú receptet adunk közre az Ehető kert rovatunk keretében.

Ibolyaillatú cukor

A frissen szedett ibolya virágait leszedtem a szárukról, lemostam, megszárítottam. Egy pohár ibolyát kb. 2 pohár kristálycukorral kevertem össze és csatos üvegben állni hagytam. Ezek az ibolyák nem voltak különösebben illatosak, de ennek ellenére amikor pár nap elteltével kinyitottam az üveget meglepően illatos volt.


Szárított ibolya teába

Ha megszárítjuk a virágokat, teába is keverhetjük őket. A szárításhoz egyszerűen ki kell teríteni a virágokat egy papírra, és száraz, pormentes helyen tárolni őket 2-3 napig. Nem tesz jót nekik a közvetlen napfény mert megfakulnak, és érdemes időnként átforgatni a virágokat hogy gyorsabban, egyenletesen száradjanak.


Balra a már megszáradt ibolyák, jobbra a frissen szedett

Ibolyazselé

Két pohár virágra öntsünk kb. 4 pohár vizet és forraljuk fel (1 pohár = 2 dl). Csavarjuk bele két citrom levét és oldjunk fel benne 1 kg cukrot és egy tasak 3:1-es Dzsemfixet. Merülőmixerrel pépesítsük a virágokat. Ezután érdemes leszűrni az egészet, hogy ne legyenek benne virágdarabok. Én ezt elfelejtettem, cserébe a végén tettem még bele pár egész virágot dekorációnak. Még egyszer felforraljuk és tegyük tiszta befőttesüvegbe. A már felbontott zselét tartsuk hűtőben és néhány héten belül használjuk fel.


Ibolyaszörp

Ugyancsak két pohár virágra öntsünk nagyjából 4 pohár vizet és forraljuk fel. Csavarjuk bele két citrom levét és oldjunk fel benne 1 kg cukrot. Merülőmixerrel pépesítsük a virágokat majd szűrjük le. Még egyszer felforraljuk, főzzük addig, amíg besűrűsödik és tegyük tiszta üvegekbe.


Ekkor értünk az idei ibolyaszezon végére. Pedig még van sok kipróbálatlan receptünk, pl. ibolyalekvár, ibolyakrém... Na nem baj, majd jövőre folytatjuk. :)

10 megjegyzés:

  1. Szia Emese!
    Most aztán tényleg csak bámulok. Ibolyadzsem és szörp, és cukor. Jövőre ki kell próbálnom. Nálunk már hetekkel korábban elvirágoztak. Köszi a recepteket. Még Feri is beindult rájuk.

    VálaszTörlés
  2. Kell is ám az embör hathatós segítsége, mert az ibolya is csak a földön nő. :) Az meg külön szerencse ha van még hadra fogható aprónép a háznál (ha jól olvastam nálatok is akad), akik ebben lelkesen segítenek és közben megtanulják a legjellemzőbb virágokat.

    Emma lányunk ennek kapcsán szerintem messze túlművelt lett vadvirágok terén (6-7 virágot ismer fel eddig) -- csak hogy kicsit bezzegapuka is legyek... :)

    Az Ehető kert meg úgy tűnik külön rovattá fogja kinőni magát, már készülőben van újabb két post, aminek keretében pitypangot, és orgonát is fogyasztunk majd.

    VálaszTörlés
  3. Finom illatok kerülhettek üvegekbe. Érdekes post! Kíváncsian várom az orgonásat, kedves Nyöző! Eszter

    VálaszTörlés
  4. Örülök, hogy írtál! Bizony, az ember nézi a sok finomságot, és összefut a nyál a szájában, és meg-megremeg az orcimpája is. :)
    Remélem Emese megalkotja az orgonás cikket, főleg mert időközben túl vagyunk az első adag bodza- és akácszörpön is. Kipróbáltuk vegyesen is ezt a kettőt, szerintem finom lesz. És lassan nyakunkon a lekvárszezon is...

    VálaszTörlés
  5. Üdv!
    Ajánlom az ibolya felhasználásához az almaecetet.
    Egy üveg almaecetet befőttes üvegbe öntöttem, és kb. egy 'összemaréknyi' ibolyavirágot tettem bele.
    Rácsavartam az üveg tetejét és 'összelötyiztem', hogy lesüllyedjenek a fejek. Sötét helyre kell tenni és naponta 1x finoman felrázni. Három hét után már használható salátákhoz. Külön íze nincs, de finomabbá-lágyabbá-selymesebbé teszi az ecetet. Jövőre nem csak egy üveggel készítek majd.
    Ajánlom mindenkinek.
    KamillaMamilla

    VálaszTörlés
  6. Üdv. nagyon szerettem volna ilyen szépséges ibolyazselét, de nekem csúnya, haragos zöldszínű és íztelen ibolyazselé lett. Mit ronthattam el? Köszönettel: M.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen!
      Emese épp nem tud írni, de rákérdeztem. Szerinte a kevés citromlé miatt lehetett ez a zöld színe az ibolyazselének. Nem lehet hogy az kevés volt, vagy kimaradt?

      Törlés
  7. Szia Emese! Nagyon jò recepteket tettèl fel😉. Egy kèrdèsem lenne. Az ibolya lekvárbòl/dzsemből mikènt hagyhatnàm el a dzsemfixet? Szeretnèk vegyszermentesen ilyen finomságokat kèszìteni😊. Köszönöm a válaszodat!

    VálaszTörlés
  8. Szia Adrienn!
    Próbálkozhatsz pektinnel is. Lehet kapni, de könnyen elkészíthetjük házilag is. Rakjunk egy nagy fazékba az alma, birsalma lehámozott héjat, magházát, de hozzáadhatjuk a felkockázott éretlen gyümölcsöt is. Öntsük fel annyi vízzel, hogy ellepje, és erős lángon főzzük kb 45 percig. Szűrjük le és textilbe téve csöpögtessük fél – egy napig majd az így kapott levet forraljuk fel és főzzük be a felére. Egy kevés levet csepegtessünk egy hideg tányérra, ha megkocsonyásodik, akkor kész. Ezt a levet lehet használni a lekvár készítésénél.
    Igaz, hogy a pektin is csak egy vegyszer :)
    Ha elkészítetted, írd meg, hogy sikerült!

    VálaszTörlés
  9. Elkészitettem, nagyon jó a szine, de csak citrom és cukor ize van. Az ibolyának se íze se illata nem érzik :(

    VálaszTörlés