2011. június 9., csütörtök

Fenyőszörp gyorsan és lassan

A környékünkön lakó fenyők május első felében rügyeztek, úgyhogy itt volt az ideje a fenyőszörp kipróbálásának. Két receptet is elkészítettünk, egy gyors és egy lassú változatot. Először is nagy mennyiségű fenyőrügyre van szükségünk. Igyekeztünk úgy szedni a hajtásőkat, hogy több fa különböző ágairól tépkedtük őket.

A "gyors" recept szerint 5-6 marék üde zöld fenyőhajtást egy nagyobb edényben felöntjük annyi vízzel, hogy ellepje, teszünk bele két felkarikázott citromot, felforraljuk és 24 órát állni hagyjuk. Másnap leszűrjük, literenként 1 kg cukorral újraforraljuk. Ha elolvadt a cukor, levesszük a tűzhelyről és tiszta csavaros üvegekbe rakjuk, 5 percre fejre állítjuk majd berakjuk a kamrába.

Az eredmény meglepően sűrű, már-már mézszerű lett, de vízben, szódavízben kis mennyiségben feloldva és jól elkeverve teljesen feloldható. Kellemesen üdítő ital a meleg napokon!

A "lassú" recept szerint a tiszta hajtásokat cukorral rétegezve beletesszük egy tiszta befőttesüvegbe és állni hagyjuk pár napig, amíg levet eresszt — és már készen is van a szörp.

Kérdés, hogy ez a hidegen készülő szörp mennyire áll el. A legelején azért kezdtem el saját keszítésű lekvárokat, kompótokat, szörpöket csinálni, mert így garantáltan tartósítószer nélküliek lesznek. Azzal, hogy a csavaros üvegeket még forrón fejreállítjuk pár percre, csírátlanítom őket. Ha kihülés után homorú lett az üveg kupakja (egyes tipusoknál jellegzetes hanggal jár ez a behorpadás), akkor biztosan nem romlik meg. Ha véletlenül nem csavartam rá elég erősen a kupakot, akkor azt az üveget hűtőben tartom és pár napon belül elfogyasztjuk. Szóval, ennek az eljárásnak a lényege a hőkezelés, és a második receptnél ez értelemszerűen kimarad. Igaz nagy a szörp cukortartalma, így azt hiszem, hogy kockáztatunk.


Fent a kiinduló állapot, lent pedig a 2 héttel későbbi, ahol a fenyőben levő nedvesség már teljesen a cukorba vándorolt át.

Bónuszként fenyőtea is készíthető egyszerűen: a megmaradt fenyőhajtásokat árnyékos helyen megszárítva, és szárazon tárolva a későbbiekben nagyon jóízű tea készül belőle.

Akkor érdemes ezzel próbálkozni, amíg frissek a hajtások. Vigyázzunk, egyes fenyők, mint pl. a tiszafa erősen mérgező, felhasználás előtt feltétlenül informálódjunk!

9 megjegyzés:

  1. Hát már megint megleptetek! Ez most pár hétig megint motoszkál majd a fejemben. Bár lehet jobb lenne, ha a nyelvemen motoszkálna. :)

    VálaszTörlés
  2. Kedvse Emese, ez aztán a szörp! Nagyon jó ötleteket adsz.

    Ne haragudj, hogy egy korábbi bejegyzésed Nyözőnek tulajdonítottam, és őt szólítottam meg.

    VálaszTörlés
  3. Imádom a fenyő illatát, szval ezt tuti ki fogom próbálni!!! Köszi-puszi!!

    VálaszTörlés
  4. Húgom egész évben használta a cukrozott változatot, minden hőkezelés nélkül, hűtőbe sem tette. Én is most próbálom ki ezt a változatot, köszönöm a kitűnő leírásokat

    VálaszTörlés
  5. Én is erre a javaslatra/ötletre zizzentem rá és már a 2. hete érik a fenyőrügy-szörpöm. Elsőre csak kis adaggal próbálkozom. Szerintem a hétvégén már meg is tudjuk kóstolni (ha addig kibírom!)
    Nálunk a hegyekben még most is lehet szüretelni, és ha ízlik akkor a hétvégén szedek megint.
    az jutott még eszembe, ha egyáltalán nem ízlene - amit alig hiszek - akkor elhasználom a fürdővízbe...:-D

    VálaszTörlés
  6. Jó volt a fenyőrügy-szörpöm, egy kis üvegben a hűtüben tároltam. Reggelente 2 kanállal a citromos vizemet ízesítettem vele. Előtte makacsul köhögtem, már a köhögét teljesen eltűnt és én a fenyőnek tulajdonítom.
    Csak egy baj történt, hogy egy idő után a hűtőben is megecetesedett, a végét ki kellett öntenem :-(

    VálaszTörlés
  7. Kétféleképpen is készítettem, készítek fenyőszörpöt. Az lenne a kérdésem, ha cukorral rétegezve készítem, a leszűrés után a fenyőrügyeken lévő szörpöt hogyan "mentitek" meg? Nagy pazarlás lenne kidobni - gondolja ezt egy "sváblány". :) :)

    VálaszTörlés
  8. Én most készítem..köszönöm a receptet...

    VálaszTörlés