2011. május 26., csütörtök

Orgonaszörp vagy orgonalekvár

Orgonaszörp vagy orgonalekvár? Igazából mindkettő hasonlóan készül, a különbség csupán az, hogy teszek-e bele zselésítő anyagot vagy nem.

Az első lépés a legnehezebb, a tiszta környékről gyűjtött orgona virágait egyenként le kell szedni a fürtről. Érdemes erre legalább 1-2 órát számolni, mert Nyözö szerint Sziszifusz sírva könyörögne a receptért. A kőgörgetésnél valóban könnyebb, de hasonló a feladat. Ha ez kész, akkor a többi már gyerekjáték. 3-4 marék orgonavirágot 1 kg cukorral és 1 liter vízzel feltettem főni. Pár perc forrás után botmixerrel pépesítetem, hagytam állni egy fél órát, leszűrtem, újaforraltam. (Lekvár esetén itt kell beletenni a zselésítő anyagot és a tasakján leírtak alapján eljárni.) Mi idén orgonaszörpöt csináltunk.

Épp nem találtam megfelelő üvegeket, így a lekvároknál használt csavaros üvegekbe töltöttem még forrón, majd pár percre fejreállítottam őket és kész is.

Nagyon érdekes volt, hogy bár a szűrés után visszamaradt anyag zöld volt és teljesen eltűnt az orgona virágának lila színe, magának a szörpnek kellemesen meleg, sárga színe lett. Ezt még mélyíteni lehetett volna azzal, ha a cukor egy részét karmelizáltam volna.

Kandírozott orgona vagy orgona illatú cukor is keszíthető belőle, de ez nekünk már csak a jövő évi tervekbe fer bele...

11 megjegyzés:

  1. Érdekesek ezek a receptek, nekem leginkább azért, mert ennyi cukornak még a gondolatától is rosszul vagyok :) De kis mennyiségben fogyasztva lehet, hogy nem is rossz.
    A fotók mindenesetre gyönyörűek!

    VálaszTörlés
  2. Azért ne feledd el, hogy ez egy szörp, amit azért az ember nem töményen iszik meg. Én pl. egészen erősen higítva szeretem csak a szörpöket, úgy nem igazán édes.

    VálaszTörlés
  3. Na és milyen az íze??? Nehogy azt mondd hogy orgona íze van :)

    VálaszTörlés
  4. Az idén már nem tudom kipróbálni, de jövőre biztosan! Sose gondoltam volna ilyen formában az orgonára. Csatlakozom az előttem szóló kérdéséhez. :)

    VálaszTörlés
  5. Csak hogy Nyözöt bosszantsam... Az orgonaszörpnek lila íze van :)
    Komolyra fordítva... Nem tudom leírni. Kellemes, illatos, de ha nem tudom, miből készült, soha nem találnám ki. Ki kell próbálni... :)

    VálaszTörlés
  6. Megcsinàltam, és mivel a cukrot karamellizàltam előtte -ahogy utaltatok a receptben- elég markàns karamell ízű lett a szörp. Viszont finom, a lànyom szerint kiérezhető az a plusz valami, ami az orgonàból ered.Nekem inkàbb a karamell. Szénsavas vízzel, jégkockàval, menta, és citromfű-levelekkel ( vagy ezek nélkül) : fincsi lett.

    VálaszTörlés
  7. Szeretném megkérdezni azokat akik valóban készítettek orgona szörpöt és nem csak leírták hogy hogyan sikerült?Mert nekem 2 napom ment rá míg megszedtem egy fél üst orgona virágot majd felfőztem és gondoltam mielőtt beleteszem a 20kg cukrot megkóstolom.Már a virág szedése közben is elrágtam egyet és frászt kaptam tőle mert nagyon keserű volt,de így felfőzve egy szóval iszonyatos keserű volt!Ihatatlan és kóstolhatatlan volt.Hát szitkozódtam egy sort majd a két napi munkámat kiöntöttem a komposztálóba.Csak érdekelne hogy mit értettem félre?Közben felkerestem egy hölgyet aki behatóan tanulmányozza az ehető virágokat és kérdésemre elmondta hogy az orgona nem mérgező de ehetetlen!!!Várom a válaszokat!www.lekvar-lak.hu

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen!
      Valóban van egy enyhe kesernyés íze, de személyes véleményem szerint nem az ihatatlan kategória. A kesernyés íze tudomásom szerint akkor lesz domináns, ha sok zöld csészelevél marad a főzetben. Megkóstolva a lila virág még nem keserű, de ha beleszakad a zöldes része akkor valóban. Én úgy gondolom, inkább ízlés dolga kinek mennyire ízlik.

      A virágok alapos lecsipkedése van annyira sziszifuszi játék, hogy mi se készítettünk azóta újabb adagot. Sajnálom a pluszmunkádat stb. de azért ismeretlen dolgokat mi mindig kisebb mennyiségben szoktunk kipróbálni. Vagy csak a link elhelyezése volt a cél? Az végülis sikerült... ;)

      Törlés
  8. Én kipróbáltam idén az orgonaszörpöt. Kicsit kesernyés lett, de valójában nem rossz. Arra gondoltam, hogy ha nem tormixoltam volna meg, akkor is keserű lenne? Majd jövőre úgy próbálom.

    VálaszTörlés
  9. Én miután felforrt, még hagytam addig főni, míg a virágok kifehéredtek, leszűrtem és üvegekbe öntöttem. Semmi turmixolás vagy ilyesmi. Nagyon finom íze van! Üdv:Fiona

    VálaszTörlés
  10. Ma reggel készítettem el az orgona szörpöt nem turmixoltam csak kinyomkodtam a virágokat citrom és narancs levével ízesítettem finom lett

    VálaszTörlés