2011. július 20., szerda

Hírek a Turkesztáni szilről

Hosszabb ideje nem írtam a Turkesztáni szil sövényről. Térjünk ki erre a növényre egy kicsit.

Sövényhiradó VII.

A sövényt tavaly márciusban ültettük el. Nem indult könnyen a sorsa, hiszen még szinte a fagyos talajba került ki. A tavalyi évben sem volt az a tipikus: hűvös esős nyár volt, pár napig tartó forró időszakokkal megtűzdelve, az ősz egy pillanat alatt erős hideget hozott.

A sövény legnagyobb mérete tavaly kb. fél méteres lehetett. Kétszer is megmetszettem, így szépen sűrűsödött is. Idén aztán kíváncsian figyeltem mi lesz vele.

Az első metszést két hete csináltam meg (tavasszal picit még megcsipkedtem, de nem alaposan). Metszés előtt 70-80 cm magasan járt. Ez persze picit elmarad a hirdetett növekedéstől, de ezt írjuk az extrém időjárás számlájára. Mivel elég dús lombja van már, és kezd átláthatatlanná válni kicsit merészebben, 50cm-ig visszametszettem a felső ágait, és a nagyon hosszúra nyúlt oldalsókat is megkurtítottam.

Idén ma esett először hosszú hetek óta, komolyan kezdett akkut szárazság lenni. Olyannyira hogy a gyertyánok már sárgultak, és rengeteg száűraz levelet hullajtottak. A sövény jól bírta ha kimaradt egy-egy öntözés, de azért 1-2 naponta mindig kapott friss vizet. Mivel igen dekoratív levelei, szárai vannak készítettem pár hangulat-fotót, amelyek kattintásra nagyobb méretben is megtekinthetőek.


Balra: a friss hajtások élénk, barnás-vöröses színűek; középen: az öregebb hajtások szépen kérgesednek, világosabb színűek; jobbra: az új levelek élénkebb színűek, kezdetben enyhe vöröses tónussal


Balra: friss hajtások, szép formájú levelek. Jobbra: a két sorban, cikkcakkban ültetett sövény már jól takar

A növények amúgy jól láthatóan megerősödtek. A kezdeti 1-2 mm átmérőjű vékony szálacskákból már cm közeli vaskos törzsek lettek. Ezek szép erezett mintát mutatnak, és rengeteg helyen elágaznak. A frisebb hajtások élénk színűek, vöröses-barnásak, a régiek kérgesednek, és eközben kifakulnak kicsit. Levelei szép friss tavaszi zöld színűek, tapintásra érdes felületűek. Az öregebb levelek mélyebb színt kapnak.

18 megjegyzés:

  1. Én is nagyon örültem 15 éve a kapott Turkesztáni szil csemetéknek.Mostanában már kevésbé. Teljesen megfelel a növekedési üteme a hirdetésekben írtaknak.A Turkesztáni szil borzasztó gyorsan növekszik. 4 hete elutaztam és nem volt sövény nyírás.Ebben a száraz időben is több mint egy métert nőtt. Egy szezonban legalább 5x kell sövényt nyírni. Jobban örülnék valami kevésbé "feltörekvő" sövénynövénynek.

    VálaszTörlés
  2. És jelenleg mekkora méreten tartod? Nyilván azért ennél a növénynél is van egy felső határ ami fölé azért nem megy, gondolom a 15 év alatt ezt már el kellett érje. :)

    VálaszTörlés
  3. Nem hagytam túlságosan felnőni. A kerítés magasságáig (170 cm) nyírjuk mindig vissza.
    Tél végén egy erőteljesebb metszéssel indul a szezon. kb 120-ra vagy még alacsonyabbra vágjuk.A vastagabb részeket is.(fűrésszel)
    Egyébként már láttam 3-4 méteresre nőtt turkesztáni szilt. Csak egy évig nem volt vágva.

    VálaszTörlés
  4. Valóban szép növény, szembetűnően jól érzi magát!

    VálaszTörlés
  5. Nekünk most hatodik éves a bokrunk végig a ház előtt az utcafronton. Olyan 10 m hosszú dús 3 hetente nyírni kell. nagyon mutatós szép sűrű. Kb 1 m vagy 1,2 m magas. A visszavágáskor legalább 40 cm-t vágunk belőle. Tavaly tetves lett, idén márciusban lepermeteztük így most nincs semmi baja. Vajon a fa is ilyen gyorsan nő és szép?

    VálaszTörlés
  6. Kedves Mari! A fának neveléssel nem próbálkoztunk, ui. nálunk erre már nem nagyon van hely, tele vagyunk öreg fákkal -- hála az égnek. :) Nálunk kicsit mintha lassabban nőne, de ennek nyilván a kevesebb napsütés az oka. Lehet így jobban kordában tartható a növény, így ez még előny is.

    VálaszTörlés
  7. Sziasztok!

    Nekem van belőle három fám is /kb.5 évesek/. Ez idő alatt legalább négy méterre nőttek. Üdv: József

    VálaszTörlés
  8. Értsem akkor azt, hogy ha a sövény-szilt nem nyírom (egyszer sem?), akkor egy-kettőre óriási fa lesz belőle? Vagy a törzs vastagodása és a sudarasodás miatt fácskává kell metszeni? És ha elkezdett sövényt többé nem nyírok, akkor egy óriási bozótsor lesz belőle?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem vagyok nagy szakértő, de úgy olvastam, hogy ha az oldalhajtásait metszi az ember rendszeresen, és hagyjuk megerősödni a sudarat akkor fácskát is lehet belőle nevelni. Amit faként árulnak azt szerintem már egy ideje így előkezelhették, hiszen az a szállításkor 1,5 méteres míg ezt a sövényt annó mi olyan 40-50cm hosszú 1-2mm vastag szárú "izéként" kaptuk kézhez.

      Ha nem nyírja az ember sehol akkor gondolom nagy bokor lesz belőle, ami idővel alul felritkul.

      Törlés
  9. A fa változata (Ulmus pumila var. arborea) mondjuk 10-eres áron érhető el...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem a sövénynek valót egész fiatalon adják el, a fát meg már tovább pátyolgatják.

      A gyertyán is simán átmegy sövénynek ha a felfelé menő ágait csipkedjük, ha meg oldalt akkor szép nagy fa lesz belőle. Mondjuk az a növény hihetetlenül hajt minden vágás mellett... :)

      Törlés
  10. Azt meg tudja nekem mondani valaki, hogy így tavasszal mikor kell visszavágni az ősszel elültetett sövényt? Mielőtt el kezd rügyezni, vagy utána. Nekem most olyan 70-80 centisek. Kb. mennyire kell visszavágni őket?

    VálaszTörlés
  11. Metszeni jobb még most mielőbb. Az őszi ültetéskor már eleve kb. 10 cm-re visszavágva mehetett volna aludni...

    VálaszTörlés
  12. Akkor gyorsan megmetszem. Akitől vettem elvileg ért hozzá, de ő azt mondta akkor ne nyúljak hozzá, majd tavasszal. Mondjuk elkezdtek rügyezni, szóval valószínű megmaradnak.

    Bár egy párat kitaposott a kutya, azok a föld fölött 1-2 centire eltörtek. Nem tudom azokból lesz-e valami.

    VálaszTörlés
  13. Gerisz
    A Turkesztáni szil sövénynek és 20-25m-es fának is nevelhető.

    VálaszTörlés
  14. Iszonyatosan nő. Már évekkel ezelőtt a törzsét 1,5 m magasságban egyszerűen láncfűrésszel ketté vágtam. Nyáron ismét kihajtott és 5-6 m magasra nyúltak az ágai. A következő évben 1 m magasan vágtam ketté a törzsét. Nyáron ismét elérte a 4-5 m magasságot. Ezen kívül gyökérről szaporodik, átkúszik a szomszédhoz is, aki anyázik emiatt. Végül is nem rossz, nem bántam meg, de brutálisan kell vele bánni.

    VálaszTörlés
  15. A feleségem és én is napokig szenvedünk a sövény nyírás után, olyan allergiás bőrkiütést okoz, ami borzalmas viszketéssel jár. Az ősszel kiírtom, ami nem lesz könnyű feladat, mert gyökérről és tuskóról is erőteljesen sarjad.

    VálaszTörlés
  16. Mi egy hónapja ültettük őket,kb 30 centisek, most vissza kell metszenem,vagy csak ősszel?

    VálaszTörlés