2014. április 8., kedd

Egy érdekes vadvirág: Kónya sárma


Kónya sárma
(Ornithogalum boucheanum)

Múlt hétvégén is a Szentendrei szigeten jártunk. Útközben tűnt fel egy érdekes virág, amiről persze képeket is készítettem. Gondoltam megosztom Veletek itt is, bár nem kerti növény, és nem is a direkt közelünkben nyílik.

Éppen a nemzeti parki terület szélén nőttek, egy útmenti, déli kitettségű füves rézsűn. Csak egyetlen, olyan 10m-es foltban láttam őket, máshol sehol a közelben. Közelükben Fürtös gyöngyikék, a kerek repkény és néhol egy-egy pitypang virágoztak még. Mellékesen gyöngyikéből idén feltűnően sokat láttam mindenfelé...

Az azonosításával elsőre volt kisebb gondom, így a FaceBook-on működő Vadnövény határozó csoport segítségével sikerült beazonosítani a virágot alig egy perc alatt! Ezúton is köszönöm a hozzáértő növénybarátok segítségét. :) Szóval ez a helyes virág itt a Kónya sárma (Ornithogalum boucheanum) lenne. Hagymás növény, a Spárgafélékhez tartozik. Magyarul sokfelé hívják madártejnek, német nyelvterületen a "csillagtej" szófordulattal is emlegetik.

Még sohasem tűnt fel, így elsőre valami ritkaságnak gondoltam, de tömegesen telepszik meg a parlagokon, elhagyott szőlőkben, akácosokban, erdőirtásokban . Talán ez a fűzöldbe elég jól beleolvadó színe okozza hogy elrejtőzik. Virágai április - májusban nyílnak, és minden este becsukódnak. Magvait részben hangyák terjesztik, hagymája egészen dió nagyságúra is megnő!

5 megjegyzés:

  1. Szép kis virág, a Szigetközben is sok van belőle

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Hédi! Felénk nem gyakori, néztem nálatok is, de az a kép alapján lehet hogy nem ez a zöld-fehér verzió, hanem a kisebb termetű, fehér virágú ernyős sárma lesz. :)

      Törlés
  2. Szia!
    Ebben a fradista színösszeállításban még nem találkoztam vele, viszont a fehér virágúval, kis túlzással, mázsaszám. És pont erdős, akácos helyeken. Mint, ahol pl., az idén is szedtük a tüzifát télire.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A fehér virágú az az ernyős sárma, ez a mindentbelevirág a kónya. Node Gandalf uram, olvas-e kegyed emailokat is néhanapján??? Küldtem neked LED-ügyben hosszassabb levélkét a napokban.

      Törlés
  3. Nekem is van nagyon szép !Én is ma tudtam meg ,hogy mi a neve

    VálaszTörlés