2014. március 5., szerda

Sárga tavaszhírnök (Eranthis hyemalis)

Sejtelmeskedtem itt a múltkori nagy lila porolásban, hogy sárga folt így, meg úgy. Valamint amúgy. Persze régi olvasóink rögvest rájöttek, hogy temetni jöttünk a telet. Így hát következzen az idei, ezúttal színesebb téltemető bejegyzés.

A történet sok évvel ezelőttre vezethető vissza, amikoris egy természetfotós tanfolyamon alaposabban is megismerhettem a Téltemetőt, mint a tél végi első virágok egyikét. Mondhatni szerelem volt első látásra, így amikor kiköltöztünk az egyik első növény volt ami kiültetésre került. Nagy reményeim voltak, mert az élőhelye eléggé hasonlít a mi erdőszéli tereünkre. Aki már unja a visszaemlékezést kérem kattintson, és ugorjon a lényegre, de a friss olvasók kedvéért azért mégiscsak kutakodok egyet az elmúlt évek történései között, főleg mert a linkelt beszámolókban csak akadnak szép virágok is.

A legelső postunkban, ami éppen most vasárnap lesz 6 éve már jeleztük, hogy ültettünk egy tasaknyi téltemetőt. Tekintve a késői ültetést nem reménykedtünk abban, hogy rögvest virágozni is kezd.

Azonban 2009 tavaszára már erősen keresgéltük a növénykét, de se híre se hamva nem volt. Ismét eltelt egy év, és jött az első örömhír március végén, ugyanis előbújt egyszem téltemető levélke. Nagy naívan azt hittük, hogy ha levél lesz, akkor virág is lesz előbb-utóbb. Hittük ezt azért, mert fogalmunk sem volt a Téltemetők életciklusáról. Szerencsére Kata segítségünkre sietett egy nagyszerű posttal, azt hiszem kötelező olvasmány minden téltemető barátnak Kata nagyszerű összefoglalója erről a kedves virágról.


Téltemető levélke 2010, 2011 évekből

Ismét eltelt egy Nap körüli társasutazás, így 2011-ben megint csak lestük a téltemetőt. Március végén jött elő, de ismét csak zöld levélként. Már-már azon kezdtünk viccelődni, hogy biztosan az egész világ átver minket, és a téltemető igazából nem is virágos, hanem csak amolyan levéldísznövény. :) De azért nem adtuk fel a dolgot, ebben az évben novemberben ismét elcsábultunk egy tasaknyi téltemető-gumó erejéig, így a kedvenc gyertyánunk alá is került egy adaggal. Következő évben, azaz 2012 márciusban lestem a téltemetőket a fa körül, mindhiába. Már benne jártunk az áprilisban, amikor feltűnt egy kis zöld levélke. Igen, megint téltemető, megint virág nélkül.

A 2013-as március ugye eléggé szokatlan volt. Így téltemetőt sem láthattunk, mert a téltemetőket márciusban 20-30 cm hó fedte több alkalommal is. Aztán valamikor májusban láttam egy ismét egy szem téltemető levelet, elmúlt a nyár, majd jött a 2013/14-es tél, amiről eddig úgy tűnik, hogy majdhogynem elmaradt...  

Végül sok év várakozás után a sziklakert egy eldugott zugában miközben az élességet kerestem egy krókusz megörökítése kapcsán sárga foltra lettem figyelmes. Íme pár kép az elmúlt napokból, árnyékban, verőfényben, eső után... Gyönyörűséges!

Ma reggel is ott volt a kis virág, a hajnali hűvösben összezárt szirmokkal. Most amikor ezeket a sorokat egy budapesti pincehelyiségben írom, odahaza a kertben a téltemető szívja magába a tavaszi napfényt. Mitagadás, cserélnék vele...

3 megjegyzés:

  1. No, Nyözö kolléga! Az az egy bajom van a lila krókuszokkal, hogy sajna eddig csak itt nálad láttam őket... Az egyik kedvenc színem pedig, de fehéren és sárgán kívül még más színben nem láttam élőben. Viszont elhatároztam, hogy telepítek belőle egy jó adaggal!
    Viszont téltemetőt már láttam élőben, és meg kell mondjam, bizony vadon nőtt! Úgy tűnik elég nehéz "háziasítani"... Pedig előbb-utóbb nálunk is honosodnia kéne.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gandalf, ha elnyílnak, majd küldök neked pár hagymát :) Téltemetőt élőben én is láttam már, csak nem itthon. Eddig.

      Törlés
  2. Én láttam már lila krókuszt, sajna nem az én kertemben. Ezért van az, hogy a szomszéd fűje ugyebár....



    VálaszTörlés