2014. november 5., szerda

Hogy nem lett hunyorom

Töprengtem egy ideig, hogy megírjam-e, de végül csak összefoglalom picit a történteket. Nem egy vidám történet, és csak áttételesen kertes a téma, de mégis leginkább ideillő.

Hosszú ideje böngészgetem egy ismert kertészeti webáruház kínálatát. Sokféle növény van itt, jól rendszerezve, kereshetően, stb. Évekkel ezelőtt regisztráltam is oda. Most úgy gondoltam, hogy ha már ennyire kimaradt ebben az évben a kertes tevékenységem (növényeket illetően) az enyhe őszi napokban telepítek még pár hunyort, hogy tavasszal legyen minek örvendeni. Beléptem hát a webáruházba, gondoltam kipróbálom a rendelést innen, és tavasszal nagyobb adag rendeléssel lehelek életet a kertbe. Így hát betettem a kosárba pár növényt, még a hosszú hétvége előtt.

A visszaigazoló e-mailben okt. 16-án jelezték hogy november 4-13. között lesz majd a szállítás, előtte kapok még egy levelet. Azt még láttam, hogy a szállítási címnek a munkahelyi címem van bent, így megnyugodtam, és izgatottan vártam, hogy mikor ültethetek.

Október 30-án megjött az ígért levél. Ekkor tűnt fel nekem, hogy rossz a telefonszámom a levélben. Szerencsére volt megadva egy pár elérhetőség, ha valami nem stimmel, így tekintve hogy késő este volt az e-mailt választottam ennek a jelzésére. Innen indul a történetem számomra kissé meglepő része.

Levelemben jeleztem, hogy téves telefonszám került a megrendelésemhez, és megadtam a helyes telefonszámot. Feltételeztem volna, hogy erre egy cég a kiszállítók felé jelzi ezt a változást, hogy amikor megjönnek tudjanak telefonálni, átvehessem és kifizethessem az árut. Úgy tűnik ez nagyfokú naívság volt részemről, mert elsőre egy megszólítás nélküli, gyanítom csuklóból elkövetett visszamorgást kaptam:

csak úgy nem kerülhet oda ... töröltem a számláját, korrekt hozzáállást kérünk!
Üdvözlettel
....

Értem én hogy éjszaka volt, de hát nem muszáj erre így reagállni akkor sem ha az ember fáradt. Lehet nyelni, hogy a barom vevő erre is képtelen, hogy ezek milyen figyelmetlenek... Aztán másnap reggel a reggeli kávé után, esetleg egy lélekemelő séta után a kertészetben megírni a nyamvadt vevőnek, hogy a pl. "szállítóknak jeleztem a változást, kérem javítsa az adatlapján" neadjisten egy köszönjük a megrendelését kíséretében — ha már álmodozok. És akkor az inkorrekt vevőnek netán jó szájaíze lesz és jön még hozzánk vásárolni.
Egyébként kiderült, hogy a telefonszám az enyém volt még a regisztrációmkor, csak másfél éve lecseréltem. Elég inkorrekt volt, ezt belátom.

No, de nem így történt így rákérdeztem hogy a számla törlése azt jelenti, hogy nem kapom meg a rendelésemet? Azonnal jött a válasz, sőt ekkor már sikerült megszólítást is írni:

Kedves Zoltán,

Fontos!
A szállítás pontos napját jelző levelünket a számla és fuvarlevél kiállítása után küldi el a program a vásárlónak, majd teljesített státuszba teszi rendelést. Ha megkapta a kiszállítás napját jelző levelünket, akkor már ne kívánjon semmiféle módosítást kérni, mert ekkor már számláját és a csomagfeladáshoz szükséges okmányokat elkészítettük. Ha szállítás napját jelző levelünk után mégis bármiféle módosítást kérne, akkor elállunk a rendelés teljesítésétől.

Üdvözlettel
....

Mondjuk ez első levélnek jobb nyitás lett volna, de a veszett fejsze nyelével ne foglalkozzunk. A kérdésem továbbra is az, hogy egy egyeztetésre szolgáló telefonszám, ami nem része egy számlának (akkor sem, ha éppen rá van nyomtatva) módosítása ugyan miért kellene hogy törölje a megrendelést??? Azt értem, hogy ha még bele akarnék rakni két pálmafát, vagy a számlázási címet módosítom, ami ugye releváns adattartalma a számlának. De itt nem erről volt szó.

Szó szót követett, végül látva hogy ez reménytelen kértem, hogy akkor töröljék a regisztrációmat is. Nem volt erre hajlandó a webáruház, holott erre kötelezi az Adatvédelmi törvény is. A hivatkozási alapból látszik, hogy bizony itt is félismeretek alapján lett kialakítva a rendszer. Az volt ui. az ok, hogy mivel van egy törölt számlám az előzőekben leírtak miatt nem lehet törölni a regisztrációt. Szeretném jelezni, hogy a számlák kezelése, és a regisztráció két teljesen különálló adatbázis kellene hogy legyen, és ha erre nincs mód, akkor az bizony adatbázis tervezési problémákat is felvet. Nem mellékesen a webshopban nincsen adatvédelmi szabályzat (kötelező elem lenne egy ilyen oldalon), és az adatkezelési nyilvántartási azonosító is jó mélyen el van dugva.

No de ez már messzire visz a kertblogolástól. Nem lett hunyorom, és a webáruháznak sem lettem végül vásárlója. Sem most, sem a majdani tavaszi nagybeszerzéskor nem leszek az. Néha nem értem ezt a világot...

11 megjegyzés:

  1. Kedves Zoltán, ez szomorú, mármint hogy nem lett hunyorod, de még szomorúbb egy ilyen "eljárás" a kertészettől! :-(
    Magamból kiindulva azonnal az első emailre küldtem volna egy reklamációt a vezetőségnek. Felháborító a lekezelősége. Talán sikerült volna kinyomozni, hogy melyik az a dolgozó, aki így képviseli a kertészet webáruházát. Bár amit az adatbázisokról írsz... :-$
    Felénk ez a modor nem jellemző, ahogy itt mondják "der Kunde ist König" (a vevő király), ha nem is király, de a munkaadóm, hisz ha nincs vevő, akkor nekem sem lesz hosszútávon munkaadóm/megélhetésem. Ilyen egyszerű a dolog, iskolában sem tanítják, pedig nem lenne rossz ötlet. Van mit változtatni mentalitáson, gondolatmeneteken.
    Talán lesz aki olvassa ezt a bejegyzésed és megajándékoz Téged pár hunyorral, mert sok a jószívő ember is. Ha nekem lenne, én küldenék. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kavics!
      Az a helyzet, hogy az aláírásban lévő név és a cégnév ugyanaz volt, ergó maga a tulajdonos levelezett velem...
      Hunyor szerencsére kapható máshol is, szóval gond végülis nincsen, de a telepítés idén már elmarad...

      Törlés
    2. Ha tőlünk (Anglia) küldene ki valaki ilyet itt is fegyelmi lenne belőle. Ha meg a tulaj lenne ilyen akkor hamarosan bezárhatna, mert nem lenne vevője.

      Törlés
  2. Teljesen érthetetlen.....

    Viszont ha van már hunyorod, akkor azért majd nézegess a szoknyájuk alá, mert ügyesen tudnak szaporodni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Petra!
      Még nincsenek, de nem bánom ha szapora... A környéken él vadon is, így remélem itt jól is érzik majd magukat! :)

      Törlés
  3. Ó, így még nem jártam, bár nincs is sok tapasztalatom, de az a pár alkalom normális hangnemben, segítőkészen zajlott. Remélem nem vette el a kedved a dolog, mert úgy gondolom, vagy szimplán csak naiv vagyok, hogy a te eseted a ritkább.
    Hunyorból nekem egy magoncom lett, az enyém barkácsáruházi 'noname' szerzemény, de mintha kétféle növény lenne, egy zöld és egy rózsaszín pöttyös, nem is egy időben virágoznak, szóval kíváncsi leszek a fiókára.
    Fanyar él még? És milyen nem növényes kertes dolgok történtek?
    Üdv a lányoknak is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem olyan könnyű elvenni a növény iránti érdeklődést. :) max a vásárlókedvet, azt is inkább részlegesen.
      Működő fényképezőgép hiányában nem nagyon tudtam dokumentálni az egyéb dolgokat, ezért is maradt ez el. Most sikerült géphez jutni - majd pótolom.
      A fanyarka nem érzi túl jól magát, folyton potyog a levele. Meglátjuk tavasszal megkapaszkodik-e...

      Törlés
  4. Hát, nagyon sajnálom, kedves Nyőző, és az igazság az, hogy én is így vagyok: néha nem értem ezt a világot. Azt már én is tapasztaltam sokszor, kertészetben is, ha nem is ilyen durván, hogy Magyarországon mintha nem számítana a kereskedőknek, hogy egy (-két-há) vevő esetleg elmegy. itt csak sírás-rívás van, hogy milyen sz@rul megy mindenkinek, de az, hogy hogy beszél a vevőivel, az ugye nem számít, mert neki van hatalmas egója, és különbenis most este van és különbenis...
    Jó, hogy elmondtad, én a helyedben igenis még a webáruház nevét is elmondanám.
    Tudom, hogy milyen rossz, ha az ember eltervez valami jó kis ültetést, aztán mégsem jön össze. De azért fel a fejjel, tavasszal is lehet hunyort ültetni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos igazad van Kata, bár eddig érdekes módon több pozitív tapasztatom volt webshopban, mint élőben... Nem tudom miért, talán frissebb szemléletű emberek mozognak ebben a közegben, más hozzáállással. Na meg látatlanban nehezebb előítéletesnek lenni, könnyebb elrejteni ha az eladó morci.
      A cégnevét nem írtam ki, a mostani szabályok szerint könnyű lenne emiatt rosszul járnom. Vékony a mezsgye a tényállítás és a rosszhírkeltés között. De azért tettem lépéseket.

      Törlés
  5. Én azért kiírtam volna a webáruház nevét csak, hogy mások ne legyenek ilyenek kitéve eltudják kerülni.
    Itt a haldokló nyugaton, ha ilyen problémám lenne. Akkor utána szolnak a sofőrnek, hogy változott a cím. Még akkor is ha éppen úton van. No de hát mondjuk itt a vevő is fontos nem csak a pénze.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem írtam ki, mert kár lenne folytatni a vitát. Sajnos ha kiírom, akkor elméleti síkon perelhet jó hírtnév megsértése címén, ezért is maradt anonim a post. Azóta azért került hunyor a kertbe, mert vannak azért még normális boltok szerencsére. Ha utolérem magamat végre erről is lesz post szerintem...

      Törlés